De 10 van Michael Jackson

Publicatiedatum 28-12-2023 Laatst gewijzigd 05-04-2024

Michael Jackson: veel gedoe, veel drama en en veel vragen. Maar bovenal veel verschrikkelijk goede muziek. We zetten tien van zijn hoogtepunten op een rij.  

Billie Jean (Thriller, 1982)

Billie Jean zorgt al 40 jaar voor volle dansvloeren. In dat licht is het opvallend dat de tekst een behoorlijk duistere achtergrond heeft. Michael Jackson liet zich inspireren door de ervaringen met opdringerige groupies die hij gezien had als lid van The Jackson 5. In de aanloop naar Thriller werd hijzelf ook belaagd door een vrouw die claimde de moeder van hun gezamenlijke tweeling te zijn. Het is misschien juist dat contrast tussen de uitgelaten muziek en de licht paranoïde teksten die van Billie Jean zo’n geweldige popsong maken. Het was een van de eersten die Michael Jackson schreef voor het album in wording. Samen met producer Quincy Jones bleef hij er tot de laatste minuut aan schaven tot de pop-perfectie bereikt was. Het werd uitgebracht als de tweede single van het succesalbum Thriller.

Don’t Stop ‘Til You Get Enough (Off The Wall, 1979)

Wie nog twijfelde of Michael Jackson het zonder zijn broers zou redden, werd in 1979 weggeblazen door Don’t Stop ‘Til You Get Enough, de eerste single van zijn album Off The Wall en – ook niet onbelangrijk – het eerste nummer dat hij helemaal op eigen kracht componeerde. Het uitbundige disco-funk nummer was een instant succes. Michaels’ moeder maakte zich nog wel even zorgen. Ging de tekst niet teveel over seks? Haar zoon wuifde alles weg. De woorden waren wat hem betreft op verschillende manieren te interpreteren.

Beat It (Thriller, 1982)

Michael Jackson schreef Beat It nadat zijn producer Quincy Jones er bij hem op had aangedrongen om eens een echte rocksong te schrijven. De zanger probeerde zich voor te stellen voor welk liedje hij zelf de radio harder zou zetten. Het resultaat was Beat It. Voor de tekst liet hij zich inspireren door bendeactiviteiten waar hij als kind getuige van was geweest. Het had hem een intense afkeer van geweld bezorgd. De gitaarakkoorden werden gespeeld door Steve Lukather van Toto. Voor de virtuoze gitaarsolo tekende Eddie van Halen – op dat moment de grootste rockgitarist ter wereld. Michael Jackson zelf bewees met Beat It elk hokje en kwalificatie ontstegen te zijn. Hij was een universele popster.

The Way You Make Me Feel (Bad, 1987)

Het is soms ook verstandig om naar een advies van je moeder te luisteren. De zanger schreef The Way You Make Me Feel nadat Katherine Jackson had gevraagd om eens een liedje te schrijven met een shuffle tempo. Aldus geschiedde. Het leverde een vrolijk en extravert liedje op, dat liet horen dat zoonlief nog altijd in staat was om geweldige popsongs te schrijven. Het werd uitgebracht als de derde single van het album Bad. The Way You make Me Feel bezorgde hem een nieuwe internationale top 10-hit.

Wanna Be Startin’ Somethin’ (Thriller, 1982)

Hoewel Thriller een popalbum was de gemaakt werd om een zo’n groot mogelijk publiek te bereiken, ging die ambitie nooit ten koste van de muziek. Wanna Be Startin’ Somethin’, het openingsnummer van het album, was daar een goed voorbeeld van. Het tempo en de melodie zijn enorm catchy, ze trekken de luisteraar meteen de plaat binnen. De tekst gaat over mensen die allerlei geruchten rondbazuinen om daarmee ruzie en geweld te veroorzaken. Een thema dat helaas actueler is dan ooit. De complexe tempo’s en het opvallende koortje waren geworteld in de Afrikaanse muziekcultuur. Het was daarmee een mooie ode aan roots die Michael Jackson ook als de zijne beschouwde.

Human Nature (Thriller, 1982)

De ontstaansgeschiedenis van Human Nature bewijst nog maar eens hoe cruciaal de rol van producer Quincy Jones was. Nadat de leden van Toto op zijn verzoek wat demo’s hadden gestuurd, ontdekte hij na afloop van de liedjes op de tape een flard van een song. Het bleek een losse flodder van Steve Porcaro te zijn. Het beviel Quincy Jones wat hij hoorde, vooral het keyboardthema. Het liedje werd door John Bettis voorzien van nieuwe teksten. De ballad werd een van de vele hoogtepunten van het album Thriller. Dat vond ook jazzlegende Miles Davis, die in 1985 een instrumentale interpretatie op zijn album You’re Under Arrest zette. Human Nature had de potentie om een jazzstandard te worden, vond hij.

She’s Out Of My Life (Off The Wall, 1979)

Componist Tom Bahler schreef het nummer nadat zijn relatie op de klippen was gelopen. Quincy Jones had aanvankelijk crooner Frank Sinatra op het oog als de ideale vertolker, maar vond dat Michael Jackson wel toe was aan volwassener materiaal. De zanger verloor zich tijdens de opnamen zo in de tekst dat hij in huilen uitbarstte. Hij zong het daarom nog een paar keer in, maar uiteindelijk bleek de betraande versie toch de mooiste. En die kwam dan ook terecht op het album Off The Wall.

Black Or White (Dangerous, 1991)

Dangerous was het eerste album dat Michael Jackson maakte zonder Quincy Jones, de producer waarmee hij in de jaren 70 en 80 zoveel succes had gehad. Het begin van een nieuw tijdperk wilde hij dan ook markeren met een nieuw geluid. Black Or White was daar een van de voorbeelden van. Het nummer dat tot raciale gelijkwaardigheid oproept, is gebaseerd op een messcherpe gitaarriff die de zanger zelf bedacht had. Dangerous bewees dat er een muzikaal leven na Quincy Jones was.

Thriller (Thriller, 1982)

Een hit waarvan de clip bijna bekende is dan het liedje zelf. Thriller is natuurlijk allereerst het titelnummer van de soloplaat van Michael Jackson uit 1982. Het was een nummer van Rod Temperton, de componist die ook al een bijdrage had geleverd aan Off The Wall. De toon van het nummer is duister, wat nog eens geaccentueerd werd door de gesproken bijdrage aan het eind van horroracteur Vince Price. In de videoclip, gemaakt door filmregisseur John Landis, werd op een geniale manier op dit thema voortgeborduurd. Hij kreeg het voor elkaar om Michael Jackson, dan nog de ideale schoonzoon onder de popsterren, bij het blinkende maanlicht te transformeren tot een weerwolf. De bijna 14 minuten durende clip had de allure van een speelfilm. Toen MTV het in première liet gaan, zetten vele miljoenen mensen overal ter wereld daar speciaal hun tv voor aan. Alles wat Michael Jackson destijds deed, was spectaculair.

Man In The Mirror (Bad, 1987)

Aan het eind van de sessie voor Bad vond Quincy Jones dat er nog ruimte was voor een extra song. De componisten Glen Ballard en Siedah Garrett werd gevraagd of ze nog wat hadden liggen. Dat hadden ze. In alle haast namen ze een demo op. Quincy Jones vond ‘m meteen prachtig en ook Michael Jackson zag er wel wat in. Het vond z’n definitieve vorm als een gospelachtig nummer, dat met totale overgave gezongen wordt door Michael Jackson. De sacrale sfeer wordt nog versterkt door de bijdrage van het koor van Andrea Crouch.

 

Reacties

Deze artikelen vind je misschien ook leuk...

Alles over Marillion

In de 45 jaar dat de band inmiddels bestaat, wil Marillion maar niet cool worden. Het weerhoudt de Britse groep er niet van om uit te groeien tot een van de boegbeelden van de...

12 Zangers die in de jaren 80 aan je muur hingen

Uit de Hitkrant, de Popfoto, de Joepie, waar de poster vandaan kwam maakte niet uit. Als er maar een hunk (of held) aan je muur hing. Maakte die ook nog eens mooie muziek, dan was...

Het verhaal achter: The Bangles – Eternal Flame

Eternal Flame was geen typisch Bangles-liedje, maar misschien dat de Amerikaanse groep er juist daarom in april 1989 wereldwijd een nummer 1-hit mee scoorde. Hoe kwam de song...