Spotlight
De tien van...Jimi Hendrix

Op 27 november zou Jimi Hendrix 80 geworden zijn. Hij overleed in 1970 op 27-jarige leeftijd, maar zijn muziek is gelukkig nog lang niet vergeten. Zijn songs verdienen het ook om tot in de eeuwigheid beluisterd te worden. We selecteerden 10 van zijn meest iconische nummers.

Purple Haze

Hoewel Jimi Hendrix blij was met de doorbraak die hij aan zijn eerste single Hey Joe te danken had, wilde hij het publiek ook dolgraag kennis laten maken met zijn eigen werk. Aangemoedigd door zijn manager Chas Chandler nam hij eind 1966 Purple Haze op. Het ontpopte zich niet alleen als een ijzersterke compositie, het gaf hem ook alle ruimte om zijn fabelachtige gitaartechniek te etaleren. Over de strekking van de tekst werd in het hart van het psychedelische tijdperk hevig gespeculeerd. Ging het over een geestverruimende en kleurrijke drugservaring? Jimi Hendrix ontweek al die vragen steevast. De abstracte beelden zouden zijn voortgekomen uit een koortsachtige droom. Hoe het ook zij, Purple Haze is een van de ultieme Hendrix-nummers.

Hey Joe

Hey Joe is een grimmig liedje over een man die op weg is om zijn vrouw te vermoorden die hij van ontrouw verdenkt (‘hey Joe, where you goin' with that gun in your hand?’). Het nummer werd al in de jaren 50 van de vorige eeuw gezongen door Billy Roberts, die ook claimde het geschreven te hebben. Voor Jimi Hendrix er zijn tanden in zette, was het ook al opgenomen door o.a. The Byrds, The Standells, The Leaves en Love. Toch zal het nummer vooral geassocieerd worden met The Jimi Hendrix die het in oktober 1966 opnam en uitbracht als de allereerste single. Hey Joe bezorgde de band een doorbraak naar het grote publiek.

Voodoo Chile (Slight Return)

Het nummer bouwt voort op Voodoo Chile, dat ook op het dubbelalbum Electric Ladyland uit 1968 te vinden is. Voodoo Chile (Slight Return) waarmee de plaat afsluit, bevat geweldig gitaarspel van Jimi Hendrix. Joe Satriani noemde het al eens zijn favoriete solo’s. In de teksten wordt teruggegrepen op de symboliek uit de blues. De song is dan ook wel eens omschreven als de perfecte brug tussen die oude muziektraditie en de psychedelica van de jaren 60. Kort na zijn dood in 1970 werd het in Engeland op single uitgebracht, waar het prompt een nummer 1-hit werd.

Foxey Lady

Van zijn eigen vriendin Lithofayne ‘Faye’ Pridgon tot Heather Taylor, de echtgenote van The Who-zanger Roger Daltrey, in de loop van de jaren claimden heel wat dames dat zij de inspiratie waren voor Foxey Lady. We zullen het vermoedelijk nooit echt te weten komen. Keihard feit is dat dit een van de beste songs van Jimi Hendrix is, dat gebaseerd is op een onweerstaanbare riff. Het is dan ook een van de prijsnummers van zijn album Are You Experienced?.

All Along The Watchtower

Jimi Hendrix was niet alleen een geniale gitarist, hij had ook het vermogen om zich andermans werk volledig eigen te maken. Zoals hij bewees met Hey Joe en Wild Thing (van the Troggs). Misschien wel zijn beste cover is All Along The Watchtower. Jimi Hendrix moet wel erg gek geweest zijn op het nummer. Bob Dylan bracht zijn eigen versie op 27 december uit, op 21 januari begon de gitarist al met de opnamen van zijn interpretatie. Jimi Hendrix gaf in muzikaal opzicht ook nog eens een heel andere draai aan het nummer. Bob Dylan vertelde later dat hij die cover prefereerde boven het origineel. De versies die hij zelf later live speelde, leken dan ook meer op die van Hendrix dan die van hemzelf.

Angel

Jimi Hendrix had zijn moeder vroeg verloren, ze was al in 1958 overleden. Hij schreef Angel nadat hij in een droom contact met haar had gehad. Al in 1967 deed hij eerste pogingen om het op te nemen. In juli 1970, enkele maanden voor zijn dood, kwam hij er pas toe om de definitieve versie te maken. Het was bedoeld voor zijn vierde studioalbum, maar het kwam terecht op het postuum samengestelde album Cry Of Love. Angel is een van de fraaiste ballads van Jimi Hendrix. Het werd later ook veel gecoverd. Een van de fraaiste versies staat op naam van gitarist Jeff Healy, die het in 1995 voor zijn Cover To Cover album opnam. 

Fire

Jimi Hendrix schreef het nummer eind 1966. Hij werd daarbij geïnspireerd door een bezoek dat hij samen met bassist Noel Redding aan diens moeder bracht, na afloop van een optreden. Het was winters koud, dus Jimi vroeg of hij even bij de open haard mocht staan (‘let me stand next to your fire’). Een Duitse herder die er genoeglijk lag te snurken, moest even plaatsmaken (‘move over Rover, and let Jimi take over’). Het was een van de eerste songs die Jimi Hendrix schreef nadat hij naar Engeland was gekomen. De speelse tekst en de catchy akkoorden maakten duidelijk dat er een uitstekende componist in hem huisde. Het nummer is later vaak gecoverd, o.a. door Red Hot Chili Peppers.

Red House

De blues was altijd een belangrijk bestanddeel van het rijke geluid van Jimi Hendrix. Red House was daarvan een van de uitgesproken voorbeelden. Hij moet een speciale band met het nummer gehad hebben, want in de loop van zijn korte carrière nam hij verschillende live en studioversies op. De eersten dateren uit december 1966. Red House kwam in eerste instantie terecht op het Are You Experienced?-album uit 1967. Zoals vaker bij Hendrix-songs is er veel gespeculeerd over de achtergrond van de teksten. Ging het over een jeugdliefde uit Seattle, die in een rood huis woonde? Of was hij op het idee gekomen toen hij in een rood gedecoreerd appartement in Manhattan was?

The Wind Cries Mary

Jimi Hendrix ging de geschiedenis in als het ontembare podiumbeest dat gitaren in de brand stak en zijn snaren met zijn tanden bespeelde. Er school in hem ook een geweldige zanger. Hij had daarnaast het talent om prachtige ballads te schrijven. Twee kwaliteiten die samenkomen in het breekbare The Wind Cries Mary. Jimi Hendrix schreef het liedje nadat een ruzie met zijn vriendin Kathy Mary Etchingham uit de hand was gelopen. Het eten dat zij gemaakt had, smaakte hem niet, de boel escaleerde, er vlogen borden en pannen door de lucht, waarna Mary het huis uit stormde. Toen ze een paar uur later terugkeerde, bleek Jimi Hendrix dit nummer geschreven te hebben. De kou was meteen uit de lucht.

Crosstown Traffic

Een van de meer compacte songs op het verder nogal experimentele Electric Ladyland dubbelalbum. De tekst gaat over een meisje dat niet wil inzien de relatie voorbij is. Het spitsuur in een drukke stad als metafoor voor een hardnekkige ontkenningsfase. Het geluid van de toeterende auto’s ontlokte Jimi Hendrix aan een zelfgemaakte kazoo, een obscuur blaasinstrument. Dave Mason van de Britse band Traffic zong in het koortje. Het werd in Nederland in 1990 vanwege een Hendrix-compilatie opnieuw op single uitgebracht, wat een notering in de Tipparade opleverde.

Deel deze pagina:
Bekijk ook