Spotlight
Alfred Lagarde’s Betonuur

De gouden jaren van de Nederlandse popradio

 

Het kan bijna niet anders of iedereen van een zekere leeftijd zal wel eens met lichte weemoed terugdenken aan de jaren waarin op Hilversum 3, zoals de nationale popzender ooit heette, spannende radio werd gemaakt. Nieuwe platen en onbekend talent kregen er een kans, de deejays hadden de vrije hand en over luistercijfers leek niemand zich te bekommeren. Vandaag blikken we terug op het Betonuur van ‘Big Bad’ Alfred Lagarde.

Heilig

Voor iedereen die in de tweede helft van de jaren zeventig wild was van hardrock was de dinsdagmiddag heilig. Het huiswerk werd rücksichtslos opzij geschoven, de radio ging extra hard aan, want tussen 5 en 6 uur werd op Hilversum 3 het VARA-programma Betonuur uitgezonden. De presentator was ‘Big Bad’ Alfred Lagarde, echte naam Alfred van der Garde. Het programma ging in januari 1976 van start, al reppen sommige websites van 1974. Vast staat dat hij er tot begin 1982 aan het roer stond, daarna stapte Lagarde over naar Veronica, waarna voor zijn vele luisteraars het laatste Betonuur geslagen was.

Het is veelzeggend dat 40 jaar na het einde van het Betonuur er nog steeds websites en Facebookpagina’s aan het programma gewijd zijn, waar de luisteraars van toen herinneringen ophalen. Uit de vele reacties wordt duidelijk dat het Betonuur vormend is geweest voor een hele generatie rockers. De jongeren van toen werden fans voor het leven van Toto, Van Halen of AC/DC dankzij het tomeloze enthousiasme waarmee ‘Big Bad Al’ nummers als Hold The Line, Runnin’ With The Devil of Whole Lotta Rosie de ether in slingerde.

Betonuur

Betonuur was in essentie een hardrockprogramma, waarin zowel nieuwe releases als klassiekers op de draaitafel lagen. De actuele singles van groepen als Mother’s Finest, Status Quo, Foreigner en Boston werd afgewisseld met iets ouder werk van Mountain, Ted Nugent en Uriah Heep. Hoewel de hardrockwereld nogal eens puristisch wilde zijn, was dat een eigenschap waar Alfred Lagarde niet door gehinderd werd. Als Golden Earring een nieuwe plaat uithad, kregen de Hagenezen alle tijd om daar alles over te vertellen. Toen het soultrio The Pointer Sisters in 1979 de wereld verrasten met het gespierde rockalbum Priority, draaide hij weken achter elkaar de single Who Do You Love. Zoals hij ook als een van de weinigen op de Nederlandse radio de Amerikaanse punkband Ramones airplay gunde. Zo raasde Beat On The Brat een paar keer voorbij in het Betonuur.

Liefde voor muziek

Het werd allemaal geslikt, want wat Alfred ook deed, hij deed het met een aanstekelijke liefde voor al deze muziek. Hij beschikte daarnaast over een goede smaak en verstand van zaken. En hij durfde zijn nek uit te steken. Natuurlijk kon hij niet heen om AC/DC, Van Halen, KISS en alle andere groten van die tijd. Hij zette echter met evenveel plezier zijn schouders onder obscure acts als The Boyzz ( Too Wild To Tame), Trevor Rabin (Getting To Know You Better) en The Godz (Under The Table). Zonder Lagarde had in Nederland niemand ooit van die namen gehoord.

Rock 'n Roll

Toch had Lagarde wel zijn voorkeuren. Hij had een uitgesproken voorliefde voor het grote Amerikaanse stadionrock geluid. Het was dan ook geen toeval dat hij vooral erg enthousiast kon worden van groepen als Van Halen, Boston en Toto. Het paste ook bij de toon van zijn programma, die nadrukkelijk op Amerikaanse leest geschoeid was: veel lawaaierige jingles en intro’s die tot de laatste seconden vol geschreeuwd werden. Wat daar bij hielp was dat Alfred Lagarde beschikte over de stem van een Amerikaanse stadionspeaker. Hard, dominant en gedrenkt in veel galm waardoor je precies begreep wat hij bedoelde met zijn credo ‘rock and roll is better than music’. Hoewel de details over zijn woeste levensstijl pas later bekend werden – veel drank en drugs – hoorde je zelfs als naïeve scholier dat ‘Big Bad Al’ meer rock-‘n-roll was dan de meeste bands die hij draaide.

Stampij

Toen rond 1980 Engeland met groepen als Def Leppard, Iron Maiden en Saxon het epicentrum van de internationale hardrock en metal werd, dook hij daar niet meteen op. Die rol werd in 1981 veel meer overgenomen door KRO’s Stampij, dat vanaf 1981 op de woensdagmiddag uitgezonden werd. De presentatie was in handen van de White Honey-zangeres Hanneke Kappen. Het is tegenwoordig onvoorstelbaar, maar een korte tijd had Hilversum 3 dus twee hardrock annex metalprogramma’s op prime time. Ook al omdat Hanneke Kappen zich wel gretig op de nieuwe generatie bands stortte en ook veel ruimte gaf aan jong Nederlands talent, zaten de twee programma’s elkaar niet in de weg.

Countdown Café

Als dat wel zo was, werd dat in 1982 opgelost met een transfer. Alfred Lagarde besloot zijn loopbaan te vervolgen bij Veronica, waar hij nog veel bekender zou worden dankzij Countdown Café, dat hij van 1985 tot 1992 presenteerde met Kees Baars. Na het einde daarvan raakte hij, privé en professioneel, op drift. Na zijn vertrek bij Veronica kwam hij terecht bij de alternatieve zender KINK, waar hij weer ouderwets de vrije hand had. Tot zijn verdriet moest hij zich daar tevredenstellen met marginale luistercijfers. Op 1 januari 1998 overleed hij plotseling aan de gevolgen van een hersenbloeding. De Nederlandse radio verloor daarmee een uniek, kleurrijk en bevlogen radiomaker die nog altijd verantwoordelijk gehouden moet worden voor de inhoud van heel wat platen en cd-kasten.

15 typische Betontracks

Toto – Hold the Line

Van Halen – Runnin’ With The Devil

UFO – Only You Can Rock Me

The Godz – Under The Table

Boston – Don’t Look Back

KISS – Strutter

Teaser – Do It To Me

AC/DC - Rocker (Live)

Ted Nugent - Cat Scratch Fever

Mother's Finest - Piece Of The Rock

 

Deel deze pagina:
Opmerkingen
Meeste likes Nieuwste Oudste
Je hebt een woord gebruikt dat je niet mag gebruiken
Opmerking plaatsen
Er zijn momenteel nog geen comments geplaatst.
Meer opmerkingen tonen
Bekijk ook
Spotlight
The Silverchair Collection

PRE-ORDER NOW: https://sound-factory.nl/collections/silverchair?

Australisch rocktrio terug op vinyl  

Silverchair geldt nog altijd als een van de grootste succesverhalen die de Australische rockwereld ooit voortbracht. In de periode dat het trio actief is, verkoopt het ruim 10 miljoen albums. Het hele oeuvre van de band, zowel de albums als de EP’s, wordt als The Silverchair Collection in delen (opnieuw) op vinyl uitgebracht. Het debuut Frogstomp uit 1995 komt op 17 juni uit. Op 12 augustus volgen de vier gerelateerde EP’s Tomorrow, Pure Massacre, Israel’s Son en Shade.

Spotlight
De Ennio Morricone Themes collection

Shop now: http://www.musiconvinyl.com/shop?legacyofmorricone

For over 70 years, the Italian composer Ennio Morricone has shaped the movie industry with his defining soundtracks. With more than 400 scores for cinema and television, he is widely considered one of the most prolific and greatest film composers of all time. In honor of this music icon and father of melodies, Music On Vinyl presents The Ennio Morricone Themes collection, a unique collection of the greatest music ´The Maestro´ has composed for movies, divided into 5 central themes; Giallo, Lounge, Passion, Psycho and Western.